tisdag 4 oktober 2011

Första tiden i B'ham

Bättre sent än aldrig, måste ju skriva och berätta om första tiden här i B'ham med fotona jag har liggande på datorn. Mitt minne är bra men otroligt kort så detta måste jag göra innan jag glömmer allt. Så vi hade sett en del foton på den tomma lägenheten, från hemsidan och foton som L fixade när han var och kikade på lägenheten åt oss. Men den var ju bara tusen gånger bättre än det! Så kul att få inreda på nytt också. Precis som vi ville. Vi kom in och dumpade grejerna och tog hissen ner till garaget och stack till....IKEA!





Så här glad var R när vi började plocka sängdelar, imagine hur glad jag va??














Ett litet problem dock. De hade ändrat förpackningen till platt och inte hoprullad som det stod överallt på hemsida osv. Men med lite tips från personalen packade vi upp den och rullade ihop den själva. Nu fick den plats i bilen.







Vi anlände hem otroligt sent och köpte med oss skräpmat (fish and chips och kyckling med pommes) på vägen hem. Intogs ståendes i köket med hjälp av plastbestick och grejer som L lämnat åt oss. Väldigt gulligt av honom! Hade inte klarat oss utan adaptrar och alla grejer han lämnat åt oss. Som tack köpte vi en flaska bubbel och några riktiga glas på ikea och satt på golvet till en stund in på natten och tjötade.


Jag blev vansinnigt trött, sådär trött som bara jag kan bli. Somnade som en stock på madrassen mitt i vardagsrummet (nytvättade lakan och ny säng, fantastisk känsla!). R fortsatte bygga sängen han...Vid ca 4-5 tiden kom han och väckte mig och vi lyfte in sängen till sängramen.












När vi vaknade på söndagen 18 september mötte vi L som visade oss runt på stan, var vi kunde hitta hemgrejer osv. Vi käkade lunch på La Rouge men inget inhandlades. Det var dock dags att besöka ett relativt tomt campus så att jag fick hämta mitt stundent id. Väldigt smidigt och organiserat.









Vi fick en stund till att strosa runt och kika på campus också. Hittade starbucks och min del av universitetet, Business School.


My Student ID





Birmingham Business School
Vi var ju bara tvunga att fortsätta utforskandet av campus så vi stack till University of Warwick också, R's nya äventyr. Vi möttes av en fantastisk regnbåge på vägen dit och bestämde oss för att det om något verkligen betydde tur.
WMG















 På kvällen käkade vi på den italienska restaurangen som ligger längre ner på gatan.



Måndag morgon och welcome week började för mig. Inte mycket att hurra för så här i efterhand men det var viktigt att gå dit och se sig omkring lite. Träffade några människor och snackade lite. Kändes genast mycket bättre. R hämtade upp mig och vi drog till...Ikea. Vi käkade lunch och tittade runt lite. Vi ville tänka lite på hur vi ville ha det och tur va det för vi har ändrat oss ungefär 100 gånger. En del glas och sånt som vi visste vi ville ha köpte vi dock.
På kvällen körde vi till en Mark & Spencer och handlade mat. Helt överlyckliga gick vi runt där och tittade på alla priser och hurrade. Tur att det inte var så mycket folk. Se bara på detta erbjudande: Dine in for two, huvudrätt + sidrätt + efterrätt och en flarra vin. Allt för 10 pund...jösses! Hade knappt fått en flaska vin för 10 pund i Norge. R fortsatte bygga möbler och jag dukade upp för middag på vardagsrumsgolvet.













Tisdagen 19 september Vi drog ut på stan. Hade funnit underbara pastaskålar på Debenhams som vi köpte, R var den som var mest överlycklig över detta. Tog kaffe på starbucks. Jag gick förbi(!) Forever21. (Har dock varit inom någon gång efter och lite besviken...pust).
Forever 21
Debenhams
På kvällen blev det sen middag och inköp på...Ikea! Soffa beställdes hem och vi var nöjda.


Solen sken på onsdagen och det var dags för min lunch på Business School med mina nya klasskamrater ;) (och egentligen welcome talk men det blev inställt pga läraren skulle på bröllop i USA...hmm bara sådär apropå...oh well).
Alla stod som fån och försöka prata lite med varandra. Ingen som önskade oss välkomna så vi högg in och försökte vara så sociala som möjligt. Jag pratade mycket med Kemal, Emma, Peter och Monica (Chiyu). Fortfarande de som jag har mycket kontakt med nu ett tag efter. Väldigt nöjd ändå efter allt mötte jag R på Starbucks på campus där han väntade snällt på mig. Efter det stack vi oväntat nog till Ikea.
South gate parking, go och glad



Matbord inhandlades. Körde hem och möttes av vår första bilkö. När vi kom hem blev det bygg igen! R lekte elektriker och gjorde en väldigt fin lösning, på vad tidigare var en förrådslampa, i taket ovanför matbordet. Vi bestämde oss nämligen för att göra study room till ett matrum. Mycket på grund av att det inte fanns några eluttag i rummet... Blev riktigt bra till slut. Nöjda med vårt beslut!
Study room/förråd/matsal













Nästa dag begav jag mig ut på stan en sväng för att kika på lite inredning och sånt. Gick inte riktigt så bra som jag tänkt för jag fann verkligen ingenting. De har inte världens bästa smak och inte alls mycket utbud på sånt här. Vad jag har sett i alla fall. Ge mig gärna tips på annat om ni har! R kom till stan efter mig då han inte kunde bygga mer på grejerna hemma själv. Vi käkade en lunch på ett italienskt ställe. Risotto som inte var riktigt klar mumsade jag i mig. Mat i alla fall... Sen stack vi till Ikea! Som sagt vi ändrade oss en hel del och kom på att vi ville ha en Expedithylla som avdelare i vardagsrummet. Vi ville gömma kontorsavdelningen lite från resten av rummet. Så bra det blev! Fredagen 23 september Måste nästan säga att vi började bli klara nu. Så skönt! Vi var ju bara tvungna att skynda på allt så att vi kunde få tid till annat. Så mycket att göra så här i början. Så här såg det ut i lägenheten den fredagen och praktiskt taget likadant nu.
Sovrum
Matrum
Study/vardagsrum/kök
Nya soffan och underbara köket



















Efter allt detta var vi värda en god lunch och stack till All Bar One och slänge i oss någorlunda god mat. Sen en sväng till på stan.
All Bar One




Det enda som ekade tomt för tillfället denna ljuvliga fredagkväll i Birmingham var kyl och frys. Dags att inta Sainsburys tänkte vi och tog bilen och körde till en lite större supermarket. Tog oss säkert två timmar att ta oss igenom affären och det berodde inte på att den var för stor utan för att det är ju så mycket nya grejer. Man har ju ingen aning om vad man ska köpa. Köpte på oss mängder av mat även om vissa saker var lite luriga.

















Mr R
Efter denna vansinnesrunda i affären var vi vrålhungriga så jag tog med mig min snygga man och gick ner till pastastället här bredvid. Tog oss varsin öl och beställde in lika god mat som sist (beställde komiskt nog typ samma rätt men med olika pastasorter...hmm något trötta).

























Lördag morgon och vi har snart varit i Birmingham en vecka. Efter all go mat som inköptes kvällen innan var vi väl värda en stor brunch. Vi satt en bra stund innan vi gav oss ut på stan efter lite fixande hemma i lägenheten.












Det tog oss en stund att komma iväg så vi kom rätt sent till stan vilket innebar att vi stannade kvar i centrum (Bull ring shopping mall området) för middag. Vi promenerade till Jamie's Italian. Jamie Olivers pastarestaurang i närheten av Bull Ring shopping mall. Vi delade en flaska vin och käkade väldigt god mat.


Söndag 25 september Idag hade jag en heldag på Business School, en teambuilding dag. En "funday" som de uttryckte det. Väldigt bra dag måste jag säga. Vi fick göra koreografi inför varandra i grupper, jobba i team och bygga bro av Financial Times, tejp och sax. På lunchen stack min grupp på sju härliga människor från Turkiet, UK, Österrike, USA, Ryssland, Kina och Sverige till Guild of Students och käkade lunch och lät en öl slinka ner. Vi är ju faktiskt i England.























En ekorre mötte mig utanför universitetet när jag väntade på min chaufför.




Bilen tog oss hem och vi stack ut på stan en sväng för kaffe och lite slapp innan vi lagade mat för första gången hemma! Vi har insett att det inte är många som lagar så mycket mat här. Eller snarare det finns så mycket färdiga alternativ på måltider i butikerna. Helt galet. Hylla upp och hylla ner. Här behöver man inte laga mat minsann.




Någon som märkt att vi älskar Starbucks?








 Vår mat! Egengjord och allt...nästan helt egengjord i alla fall.




Denna vy har jag av käre R ganska ofta nu för tiden. Vi jobbar, skriver, läser och försöker få ordning på våra liv här. Internet kommer att ta ett tag men vi fick låna ett trådlöst mobilt bredband av L som vi fyllt på i väntan på riktiga internet som tar ca en och en halv månad. Helt galet det också. Men men det funkar så här så länge. Tur vi har starbucks att hänga på ibland och videochatta lite grann.

På måndagen den 26 september började skolan på allvar. Seminariena blev dock inställda då någon glömt att skapa grupper åt oss. Otroligt svårt. Skriv en lista, dela på 4 och done...men vi fick gå hem istället och så körde vi seminariet en vecka efter istället i större grupper. Tisdagen hade jag en lång dag, ända till klockan halv 6. R var snäll och hämtade upp mig. Hans sista dag hemma innan han startade. Jag promenerade över campus i en sådan härlig värme och solen strålade så fint. Väldigt vackert campus!

Varje onsdag har jag careers session. Inte obligatoriskt och det verkar mest vara lite CV tips och sånt. Ska gå dit imorrn och se hur det är men första onsdagen tog jag tillfället i akt att ha en läsedag/komma ikapp dag med allt. Jag stannade hemma. Åt frukost i lugnan ro i våra härliga frukostskålar. Var otroligt nyfiken på filmteamet som invaderade huset hela dagen. De spelade in serien "Hustle" som går på BBC. Kan ju bara inte sluta glo på sånt här. Spännande att de var just i vår byggnad tycker lilla Karin. Lite jobbigt dock eftersom receptionen var stängd och jag var ju ännu mer nyfiken på alla paket som var på väg till oss med skor, böcker och glas. Men lite foton tryckte jag av på vägen mot stan och från vårt fönster ut på bron nedanför oss.


På eftermiddagen gick jag en promenade på stan i hettan och upptäckte ambulanspersonal på två hjul, fina gator och folk som käkade lunch bland gravstenarna.





Kvällen anlände och vi tog oss ut på en promenad. Vi gick till en av de närmsta Tesco som finns här. Ligger mitt i Jewellery Quarter. Köpte en påse mat, indisk mat. Slängde in i ugnen och kunde slappa resten av kvällen.
Jeweller Quarter












Så här gör vi det i England



















 Paketen kom nästa dag! Jag fick böcker, glas och joggingskor.





                                Nu kan jag utforska staden med snabbare steg! Följ med vet jag.

Inga kommentarer: