torsdag 14 juni 2012

Klagomuren del 25184 - UK hyrbil och lite bank

Så då kommer vi till nästa intressanta del på bår resa här i detta intressanta land. Vi hittade ett bra hyrställe och bokade. Senare visar det sig att man måste ha UK körkort. Känns som att det borde inte vara så eftersom många turister hyr bil?! Tydligen pga engelska körkort visar bakgrundshistoria el liknande. Jag sa att jag kunde skicka med polisutdrag. Men nej då säger datorn nej. Gud förbjude att man gör något mot datorn eller think outside the box.

I vilket fall som helst så gick jag ner och snackade med Budget runt hörnan. Där gick det med ett EU körkort. Bokade en bil och det gick fint.

Så idag. Bankhistorien, tog mig 40 min på banken. Sen ordnat. Tror jag. Vi får se om vi fått korten om nåt år eller så. Vi är alltså inne på mer än fyra månader från första ansökan. Kvinnan på banken sa att R bara kunde ringa och fixa sitt. Men självklart inte. Vi går till banken. Ca 12 min till de stänger. De tycker vi ska komma en annan dag. Fetglöm säger vi. Och han får snällt komma och ordna åt oss.

Klara äntligen. Dock väntan på kort. (när vi kommer hem loggar vi in och vill kika på internetbanken. Går så klart inte. Måste ringa var för sig och registrera och uppge alla säkerhetskoder om vår historia. Väntade nästan på fråga om skostorlek). Vi går och sätter oss lugnt och dricker kaffe. 1727 inser R. Bilen! Senast 1730. Vi ankommer 1732.

Tacksamma att vi får hyra bil. Men. Vi ska uppge halva livshistorien där också. Körkort. Adress. Telefon. Bådas. Två olika räkningar från tex el och bank. Max två månader. Rs jobb. Adress. Deras telefon. Och betala 750 GBP i handpenning. Vi borde fasiken äga bilen nu!

Inga kommentarer: