torsdag 6 september 2012

Hur det bruna bordet blev vitt



Jag hittade ju äntligen den där loppisen som jag letat efter under ett års tid. Det är ju så mysigt på något vis att hitta något lite speciellt, något som man kan ändra på och göra fint igen. Rätt häftig känsla. The Big Shed utanför Leamington Spa har nu fått två besök av mig. Och fler blir det nog!

Detta bordet hittade jag och det såg ju inte mycket ut för världen med sina repor och spindelväv överallt. Men med lite kärlek och rätt kvinna för jobbet blev det ju himla bra, precis så som jag ville ha det.

Jag placerade mig utanför dörrn och bjöd på lite show för grannarna. Började med att slipa ordentligt så det blev bra underlag. Tvättade ordentligt och började sedan måla.
























Tog lite tid att hitta rätt färg och pensel och sånt. Allt sånt där tar extra tid, nya grejer som man inte vet vad det heter och sånt. Men till slut fick jag ihop det. Började med en oljebaserad färg som underlag, blev rätt bra men glansigt. Fanns ingen matt färg i små burkar. Men jag köpte små små burkar med provfärg och den var matt. Det funkade alldeles utmärkt. Behövde bara två små burkar.

Efter första lagret med den vattenbaserade färgen insåg jag att jag nog vill ha ett lager till. Lika bra att göra det ordentligt på en gång. Den oljebaserade fick vila nästan ett dygn men de två lagren av vattenbaserad matt färg kunde jag måla igår och till och med inviga bordet lite lätt igår kväll.





Här är det färdigt och på plats! Så nöjd! Ljusstakarna/vaserna/burk som fungerar som ljusstakar för tillfället fyndadade jag också på loppisen. Lyser så fint genom glaset.
 

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh så fint bord! Duktigt! Kram fråh beryllen

Karin sa...

Tack finaste!!