lördag 1 september 2012

Paprika och ost

Till middag gjorde jag lite smått och gott, bland annat paprikagojs...eller vad man nu ska kalla det. Paprika i ugn? Paprikaröra? Ja, något med paprika i alla fall. Här får ni se hur jag gjorde. Testa! Hur gott som helst!

 Skölj, tärna ur och skiva upp paprikan i mindre bitar. Stora vanliga paprikor i fyra bitar skulle jag tro och dessa små, söta jag använde idag - två delar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper med utsidan upp.
 Ugnen ska vara på 250 grader och plåten ganska högt upp. In med paprikorna i ugnen och låt dem vara tills de bubblat till sig och blivit svarta. Vänta gärna lite längre än vad du tror, mycket lättare att skala efteråt.
 Direkt från ugnen (varma!) ner i en plastpåse, tillslut och låt dem ligga där i 30 min. Ta ur dom och skala dem, jag gör det bara med händerna. De är svala efter 30 min och är någorlunda lätt att skala. Skär dom i lite mindre remsor och ner i en bunke.
 Blanda saften av en citron, salt och en pressad vitlöksklyfta och häll på paprikorna. Blanda och låt stå och dra en stund. Perfekt till vad som helst!
Och se vad jag hittade på Waitrose!

Inga kommentarer: